5 червня о 10.00 в сесійній залі обласної Ради відбудеться робоча зустріч з представниками окремих комунальних некомерційних підприємств у сфері охорони здоров’я.
 

Вітання

Голови Вінницької обласної Ради

Олійника Анатолія Дмитровича

Геннадій Мазур: «Децентралізація для громад – перспектива чи проблема?» Роздрукувати

Голова комісії з питань фінансів, бюджету та обласних програм обласної Ради Геннадій Мазур окреслив перспективи і проблеми утворення об’єднаних територіальних громад та виконання місцевих бюджетів під час проведення децентралізації.

– Мета децентралізації полягає не у кількості об’єднаних громад або відкритих ЦНАПів, а у формуванні спроможних органів місцевого самоврядування, які можуть надавати якісні послуги і задовольняти потреби громад. Сьогодні потрібно зміцнити бюджетне забезпечення територіальних громад – внести зміни до бюджетного та податкового законодавства, щоб місцеві бюджети могли збільшити обсяг власних ресурсів для розвитку, звісно, із запобіжниками щодо контролю їхнього ефективного використання. Адже органи місцевого самоврядування повинні мати належні фінансові ресурси і повноваження для надання якісних публічних послуг, – зазначає Геннадій Федорович. – Хибною є думка, що децентралізацію сповільнювали обласні ради, які мали право затверджувати та переглядати перспективні плани формування громад області. Аби уникнути проблем, уряд наполягає на тому, що період добровільного об’єднання закінчився і єдиний спосіб піти на місцеві вибори 2020 року за новою системою – це примусово об’єднати громади, які досі цього не зробили.

5 грудня 2019 року Верховною радою України був прийнятий закон України «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей». Згідно зі змінами, внесеними до частини третьої статті 11 – «3. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації». Таким чином, в обласних рад забрали повноваження схвалювати перспективні плани, в органів місцевого самоврядування, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, районів області. Позбавивши обласні ради права ухвалювати перспективний план, держава нівелювала право громад бути почутими, а депутатів, які представляють своїх виборців, позбавила можливості виражати і представляти інтереси відповідної територіальної громади. Вважаю, що влада забрала у людей право впливати на формування громад, на території яких вони проживають.

– Наразі у Вінницькій області утворено 46 об’єднаних територіальних громад, з них 11 – «неспроможні», що увійдуть до складу ОТГ, які будуть утворені, відповідно до нового перспективного плану. Що саме погодили представники Вінниччини у Міністерстві розвитку громад та територій України, скільки громад в перспективі буде в області – 61 чи 64? Чи увійде Войнашівська ОТГ (утворена 2019 року) до Барської, Шляхівська (2017) відповідно до Джулинської, Гавришівська (2019) до Вінницької, Сокиринецька (2016) до Лука-Мелешківської, Новогребельська (2017) та Павлівська (2019) до Калинівської міської ОТГ, Староприлуцька (2017) до Турбівської, Ковалівська (2016) до Немирівської міської ОТГ, Мельниківська (2016) та Ситковецька (2016) до Райгородської, а Сутисківська (2019) до Тиврівської? – підкреслив голова постійної комісії з питань бюджету, фінансів та обласних програм Геннадій Мазур. – Проведення перших місцевих виборів у цих 11 громадах, це що – недолуга політика облдержадміністрації, яка підписувала погодження чи Центру розвитку місцевого самоврядування? Хто нестиме відповідальність за бюджетні витрати та нераціональне використання коштів? Більше запитань, ніж відповідей.

З метою максимального делегування повноважень на місця уряд 2014 року провів фінансову децентралізацію, віддавши об’єднаним територіальним громадам частину загальнодержавних податків та перевівши їх на прямі відносини з державним бюджетом.

Після цього ОТГ отримали можливість самостійно формувати власні бюджети і не залежати від районних та обласних адміністрацій. За 5 років власні доходи місцевих бюджетів в Україні зросли на 200 мільярдів гривень (з 67 мільярдів у 2014 році до 267 мільярдів гривень у 2019 році). Також уряд витратив понад 60 мільярдів на субвенції та підтримку Державного фонду регіонального розвитку.

Спроможними пропонують визнавати лише ті громади, індекс податкоспроможності яких не менше 0,3. Тобто в спроможній ОТГ розмір податку на доходи фізичних осіб на одну людину має складати не менше 30% від загального показника по країні, частка місцевих податків та зборів у власних доходах якої не менше 10%.

Серед перешкод розвитку ОТГ внутрішнього характеру домінують: нестача фінансових ресурсів, брак кваліфікованих кадрів, міграція мешканців ОТГ за її межі, неофіційна зайнятість, низька активність жителів у вирішенні питань функціонування громади. Також необхідно врахувати недореформований освітній сектор та сектор охорони здоров’я – багато нагальних проблем в цих сферах лягли на плечі об’єднаних громад.

На перехідному етапі необхідно вивести в Бюджетному кодексі України бюджети об’єднаних територіальних громад, як в частині доходів, так і видатків, в окрему категорію (статтю) та зобов’язати їх брати відповідальність щодо здійснення видатків на галузі соціально-культурної сфери пропорційно та солідарно дохідної бази, яка їм передається в процесі децентралізації.

 

Стежте за новинами у Теlegram:

https://t.me/joinchat/AAAAAETS_1jXbMKUplOeUQ/

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook:

https://www.facebook.com/vinoblrada/

Повернутись Створено: 29 січня 2020 року, 17:46 Переглядів: 572

Логін: *

Пароль: *

E-Mail: *

Пароль: *


Ще не зареєстровані? Реєстрація