Вітання

Голови Вінницької обласної Ради

Олійника Анатолія Дмитровича

Людмила Щербаківська: «Патріотизм – це піклування про здоров’я нації» Роздрукувати

Людмила Щербаківська: «Патріотизм – це піклування про здоров’я нації»

«Школі життя» очільниці вінницької «Батьківщини» Людмилі Щербаківській не позаздриш – стільки «брудних» технологій, скільки довелось пережити їй впродовж становлення політичної кар’єри, не витримував жоден вінницький чоловік-політик. Більшість «здавались» ще на старті. Від депутата Вінницької обласної Ради, отримавши рейтинг партійної довіри, вона піднялась до лідера однієї із найвпливовіших опозиційних політичних сил у регіоні. Після Революції Гідності Людмилу Михайлівну запросили на посаду заступника голови Вінницької облдержадміністрації. І хоча амбіції і досвід дозволяють їй «грати першу скрипку», поки що жінка обирає другорядні ролі, поступаючись чоловікам. Рівню її поінформованості можна позаздрити, адже у головній темі – фінансів, нині перший заступник голови Вінницької обласної Ради Людмила Щербаківська, у зоні відповідальності якої - соціальний напрямок, орієнтується, як розумна господиня у сімейному бюджеті:  витрачання бюджетних коштів – під жорстким контролем громадськості. На сайті  ukrinform.ua вийшло інтерв’ю з Людмилою Щербаківською, текст якого читайте нижче.

- Людмило Михайлівно, фінансова децентралізація призвела до зменшення загального фонду обласного бюджету, адже більшість коштів йде на місця. Чи не відчувається нестача фінансів на загальні потреби області і чи рівномірно розвиваються райони?

Ці процеси були прогнозовані. Дійсно, в результаті бюджетної децентралізації в найбільш виграшному становищі опинились бюджети базового рівня: сіл, селищ, міст. Обласний же бюджет навпаки суттєво втратив. Так, доходи загального фонду обласного бюджету у 2014 році складали 767,6 млн грн. У 2015 році область вийшла на показник у 521,4 млн грн. Тобто, минулоріч майже 250 млн грн, які раніше заходили до обласного бюджету, було спрямовано на бюджети базового рівня та районних бюджетів. І це - добре.  

Все відбувається цілком закономірно, адже під час децентралізації і бюджетний ресурс, і повноваження передаються на базовий рівень. На обласному рівні залишається фінансування закладів обласної комунальної власності, а також реалізація обласних програм соціально-економічного розвитку. Місцеві бюджети «звикли» жити в умовах обмеженого фінансування і коли почали надходити кошти, виникло питання їхнього раціонального освоєння. Більшість громад зорієнтувались, визначивши пріоритетні напрям і ми можемо пересвідчитись, як динамічно почав розвиватись регіон.

Але є й інша «сторона медалі». Практика показала, що соціально-економічний розвиток районів області нерівномірний та залежить від низки об’єктивних факторів: концентрації в районі промислових підприємств, фермерських господарств, залучення інвестиційних коштів. Відповідно, від динаміки економіки залежать і величина надходжень бюджетів району.

- Перейдемо до практичної площини…

- Якщо аналізувати виконання зведених бюджетів районів за 9 місяців 2016 року, найвищі показники перевиконання планових надходжень  показали Вінницький (128,6%), Погребищенський (148,7%), Шаргородський (137,2%) і Теплицький (133,4%) райони. Саме там спрацювали фактори, які я називала вище.

Водночас, маємо значний невикористаний ресурс в цілому по області. Обсяг понадпланових надходжень за цей же період у всіх місцевих бюджетах області склав 432 млн грн. Маємо ресурс, що знаходиться на рівні громад і районів та може бути використаний на програми соціально-економічного розвитку їхніх територій.

- Депутати обласної Ради 7 жовтня прийняли зміни до бюджету. Які визначено пріоритети?

- Найперше - охорона здоров’я. На фінансування галузі виділено додатково майже 18 млн грн. Зараз державі потрібна нова соціальна політика і на чільному місці має бути здоров’я нації. Патріотизм – це не затяте оперування модними гаслами, це щоденне піклування про побутові потреби людей – здоров’я, освіта, рівень життя. Працюючи на посадах заступників перших осіб області, я переконалась, що на рівні окремого регіону можна навести лад у цих напрямах і вирішити першочергові потреби людей локально, але щоб отримати загальнодержавний ефект, необхідно впровадити національну соціальну політику. Це буде найкращим свідченням патріотизму.

Тож мільйони, про які ми говоримо, розподілені так - збільшено видатки обласного бюджету Департаменту охорони здоров’я ОДА на загальну суму 17 млн 923 тис грн. Найбільшу суму - 7,1 млн грн передбачено обласному онкодиспансеру на придбання та обслуговування обладнання і хіміопрепарати; 1,6 млн грн – виділяємо дитячій обласній лікарні; 1,09 млн грн – центру медицини катастроф для придбання паливно-мастильних матеріалів та капітального ремонту покрівлі; для продовження робіт із реконструкції і реставрації центр судово-психіатричної експертизи отримає – 950 000 тис грн; 400 тис грн – на виконання заходів програми боротьби з туберкульозом. Решта коштів розподілено на першочергові потреби: погашення заборгованості за обслуговування медичного обладнання, виготовлення проектно-кошторисної документації на реконструкцію будівель, придбання продуктів харчування, проведення поточних ремонтів приміщень тощо.

- Чи достатньо коштів виділяється на фінансування обласних комунальних закладів?

- Ресурс обласного бюджету є обмеженим і нам хотілося б, щоб заклади обласного рівня фінансувались краще. Тим більш, що мережа закладів обласного рівня є досить розгалуженою – понад 170 бюджетних закладів та установ. Додає складнощів у роботі й те, що дві найбільші галузі обласного бюджету – медична і освітня - утримуються за рахунок відповідних субвенцій з державного бюджету. А це зменшує вплив обласної влади на прийняття рішень щодо фінансування поточних видатків в цих закладах.

Намагаємось посилити фінансування наших закладів за рахунок понадпланових надходжень. Так, сумарно, за рахунок перевиконання обласного бюджету за шість і дев’ять місяців, додатково на розвиток матеріально-технічної бази обласних закладів було спрямовано близько 40 млн грн. Зауважу, що витрачання кожної бюджетної копійки під контролем громадських організацій, які допомагають нам орієнтуватись у тому, що відбувається як в обласному центрі, так і за його межами. Співпрацюючи із активною частиною громади, маємо більш ефективні результати.

- На початку року були суттєві проблеми із фінансуванням ПТУ на рівні місцевих бюджетів. На практиці виявилось, що це практично неможливо, тож з 1 січня 2017 року буде введена двоканальна система фінансування – із центрального та місцевих бюджетів. Як у цьому питанні спрацювала Вінниччина?

Передача професійно-технічних закладів освіти на фінансування із місцевих бюджетів на початку 2016 року була для всіх неочікуваною. І наш регіон - не виключення. В обласному бюджеті на ці потреби довелось додатково вивільнити 140 млн грн. Це ті гроші, які попередньо були зарезервовані на фінансування програм соціально-економічного розвитку і могли б бути спрямовані на покращення матеріально-технічної бази в обласних лікарнях, будинках-інтернатах, інших установах обласного рівня. Якщо у 2017 році буде реалізована модель, коли здобуття загальної середньої освіти у ПТУ фінансуватиметься за рахунок субвенції з державного бюджету, а професійна підготовка – за рахунок місцевих, це дасть можливість зменшити навантаження на місцеві бюджети.

Враховуючи зміни до бюджету, які обласні програми будуть профінансовані, які частково профінансовані, а від фінансування яких взагалі відмовились?

- Станом на 1 жовтня в області діє 53 обласних програми, із яких фінансуються 34. За вісім місяців поточного року вони профінансовані на 145 млн грн. Кошти розподілені так: найбільший обсяг фінансування спрямовано на підтримку програм у сфері охорони здоров’я - 58,4 млн грн, 8 млн грн - на програми освіти, 16 млн грн виділено на фінансування програми охорони навколишнього природного середовища, 4,1 млн грн - на програму підтримки учасників антитерористичної операції та членів їхніх сімей, 6,8 млн грн - на програму підтримки індивідуального житлового будівництва “Власний дім”.

Донедавна ситуація у депкорпусі нагадувала боротьбу за простирадло – кожен намагався витягнути якомога бюджетних коштів на свій округ. Які наразі запобіжники спрацьовують, щоб цього не було?

- Головним запобіжником є бюджетна децентралізація. Уже другий рік поспіль обласна влада проводить політику, щоб кошти обласного бюджету спрямовувати на фінансування обласних комунальних закладів, розвиток їхньої матеріально-технічної бази. Оскільки в результаті бюджетної децентралізації левова частка ресурсу потрапила на рівень громад і районів, було б несправедливим якби обласний бюджет, який фінансує понад 170 закладів, дотував ще й бюджетні заклади районів, міст, сіл і селищ. Єдиним виключенням є фінансування громад через механізм Обласного конкурсу проектів. Так ми отримуємо подвійний ефект. По-перше, навчаємо громади писати проекти, що допоможе їм в подальшому претендувати на міжнародні гранти. А по-друге, акумулюємо значні ресурси на виконання програм у територіальних громадах. Адже, окрім коштів обласного бюджету, проект, що реалізується в рамках конкурсу, залучає ще ресурс місцевого бюджету, позабюджетні кошти. Нагадаю, цього року нами було виділено рекордну суму на фінансування програм обласного конкурсу – понад 13 млн грн, що по факту є внеском обласного бюджету у розвиток соціальної інфраструктури у кожному районі та місті обласного значення Вінницької області.

Повернутись Створено: 28 жовтня 2016 року, 16:45 Переглядів: 1355

Логін: *

Пароль: *

E-Mail: *

Пароль: *


Ще не зареєстровані? Реєстрація