Вітання

Голови Вінницької обласної Ради

Олійника Анатолія Дмитровича

  • Про чергову 41 сесію обласної Ради 7 скликання

    УКРАЇНА ВІННИЦЬКА ОБЛАСНА РАДА РОЗПОРЯДЖЕННЯ 05.12.2019 № 240 Про чергову 41 сесію обласної Ради 7 скликання Відповідно до статей 46, 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»: 1. Провести пленарне засідання чергової 41 сесії обласної Ради 7 скликання 17 грудня 2019 року о 10.00 годині в приміще ....

  • Триває громадське обговорення проєкту рішення «Про обласний бюджет на 2020 рік»

    На виконання ст.17 Закону України «Про доступу до публічної інформації» та ст.15 Регламенту обласної Ради 7 скликання проводиться громадське обговорення проєкту рішення «Про обласний бюджет на 2020 рік» Пропозиції надавати до 16 грудня 2019 року до відділу аналізу обласних програм за телефоном (0432) 611384 або на ел.пошту ....

  • Розпочато громадське обговорення Програми економічного і соціального розвитку Вінницької області на 2020 рік

    На виконання ст.17 Закону України «Про доступу до публічної інформації» та ст.15 Регламенту обласної Ради 7 скликання проводиться громадське обговорення проєкту рішення «Про Програму економічного і соціального розвитку Вінницької області на 2020 рік». Пропозиції надавати до відділу аналізу обласних програм за телефоном (0 ....

Вінницькі реалії - "рік безкарності" (інтерв’ю голови Вінницької обласної Ради Сергія Свитка для УКРІНФОРМ) Роздрукувати

Вінницькі реалії - "рік безкарності"

(інтерв’ю голови Вінницької обласної Ради Сергія Свитка для УКРІНФОРМ)

Нинішній голова Вінницької обласної Ради Сергій Свитко яскравий приклад спростування тези: «Один у полі не воїн». Він – воїн по натурі. На відміну від кон’юнктурних попередників, його «виховав» Народний Рух України, тож ідейний націоналіст Свитко завше звик плисти проти течії, досягаючи мети. Минув рік із часу обрання його на посаду – у буремні революційні іншого кандидата годі було й шукати – його підтримував вінницький Майдан. Але чи виявився професійний революціонер ефективним на «дипломатичній» посаді – очільника «розмаїтих» вінницьких самоврядців? Фактично, за рік жодне його викривальне звернення про корупцію, зловживання посадовців так і не знайшло належного реагування правоохоронних органів – названі по-іменам представники «злочинної влади» залишаються безкарними. Подробиці читайте у відповідях на запитання кореспондента Укрінформу.

- Сергію Михайловичу, у всіх на слуху Ваша перша «справа» на посаді керівника депутатського корпусу - за Вашою ініціативою та на вимогу громадськості Вінниччини в області було започатковано публічне обговорення призначення на посади керівників обласних медичних закладів. Багато хто із попередніх керівників за десятки років беззмінної влади «врісся із теплим кріслом» та не хотів полишати його «без бою», попри публічні звинувачення у корупції та загрозу кримінального переслідування з приводу їх діянь на посадах. Так, колишня головний лікар Вінницької дитячої обласної лікарні Тетяна Антонець та екс-керівник Вінницького обласного МСЕК Віктор Власюк розпочали судову тяганину за відновлення на посадах і окремі суди стали на їх сторону. Чому так сталось? Допустились помилки юристи Вінницької обласної Ради при підготовці процедури звільнення чи є підстави для сумнівів у незаангажованості суддів?

- Судіть самі. Минулого року, на початку травня, у 32 головних лікарів обласних комунальних закладів закінчився термін контракту. Відповідно, їх було звільнено. Частина головних лікарів не погоджувались із таким рішенням і оскаржували його у судах. Важливим є те, що ми вперше в Україні запровадили практику публічного обговорення кандидатур на посади очільників комунальних закладів. Було  самовисування і пропозиції трудових колективів. Кандидатури обговорювались і у трудових колективах, і на засідання чотирьох постійних комісій облради за участі преси, представників громадськості. Однак, були такі випадки, коли громадськість категорично виступала проти перепризначення попередніх керівників. Зокрема, це стосувалось керівника обласної МСЕК Віктора Власюка і головного лікаря обласної дитячої клінічної лікарні Тетяни Антонець. Власюк першим подав до суду, оскаржуючи дії керівництва обласної Ради, він виграв суд першої інстанції, програв справу в Апеляційному суді Вінницької області та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних і кримінальних справ, які визнали законність підписання мною розпорядження про звільнення В. Власюка з посади головного лікаря. Отже, я мав всі законні підстави призначити іншого головного лікаря. Однак, виконавча влада пішла на безпрецедентний крок – реєстратор зробив певні зміни, і заклад із комунального “став” – державним. А далі виконавча влада представила нового-старого керівника МСЕКу В. Власюка. Це питання наразі зависло «у повітрі». Де-юре обласна рада своїм рішенням поклала виконання обов’язків на С. Вільчинську. Де-факто в кабінеті головного лікаря незаконно сидить В. Власюк. Міліція відреагувала відкриттям кримінального провадження на факт зміни в реєстраційні документи закладу, але розслідування ведеться вже півроку і досі не має логічного завершення. Але навіть якщо у когось є бажання, щоб МСЕК став державним закладом, то є процедура, чітко виписана чинним законодавством. І там передбачено алгоритм дій, серед них важливий крок – рішення сесії обласної ради, що має передати заклад із комунальної власності до державної, а цього зроблено не було. Тому МСЕК є сьогодні комунальним закладом. Важливо наголосити, що обласною радою опубліковано оголошення на заміщення вакантної посади головного лікаря МСЕК.

Інший приклад – Тетяна Антонець. Вінницький адміністративний апеляційний суд визнає рішення про її звільнення незаконним, оскільки, воно нібито було прийнято одноосібно. Але моє рішення не було одноосібним, адже впродовж декількох років існувала практика моїх попередників, які приймали рішення з кадрових питань за поданням постійних комісій. Наведу інший приклад. У 2013 році було рішення обласної ради, щоб надати повноваження кадрових призначень голові ОДА – й Іван Мовчан мав право призначати і звільняти керівників комунальних закладів. Ось тут був правовий нігілізм, і я, до речі, голосував проти. Не може одна гілка влади вирішувати кадрові питання, що стосуються іншої гілки влади!

- Але ж на цю практику суд не зважив…

- Так. Тому ми направили касаційні скарги. І рішення касації може все змінити.

- Минув рік з початку розслідування справ Майдану, де Ви були безпосереднім учасником. Але й дотепер ніхто з колишніх посадовців, які відправляли людей на Антимайдани та віддавали злочинні накази, не покараний. Деякі навіть і надалі перебувають на державній службі. Ви в курсі, як ведеться розслідування цих подій на Вінниччині?

- На сесії обласної Ради ще у березні минулого року було ухвалено рішення, щоб заслухати звіт керівництва УМВС і УСБУ у Вінницькій області щодо розслідування питання відправки людей із Вінниці на “Антимайдан” у Київ. Був проміжний звіт керівництва правоохоронних органів з цієї проблеми.  Певен, якби там були якісь здобутки – вони б були оприлюднені. Все зафіксовано громадськими активістами: є фото, відео. Були у мене звернення із районів – вказувались факти, дійові особи злочинів… Належного реагування правоохоронних органів не було. Найближчим часом плануємо заслухати на сесії звіти керівництва правоохоронних органів області із зазначеного питання.

- Низка Ваших ініціатив, зокрема, розслідування законності відчуження землі на території Вінницької обласної дитячої лікарні, відчуження земельних ділянок, що належали Вінницькому обласному клінічному госпіталю для інвалідів Вітчизняної війни, які були оприлюднені ще минулого року, й дотепер розглядає обласна прокуратура. Чому дотепер матеріали не передано до суду?

- Мова йде про понад 18 га землі, які, на моє переконання, були незаконно відчужені (без рішення власника – обласної ради). Можна назвати деякі комунальні підприємства. «Вінницякіно»: на цій землі побудовано приватні котеджі. Незаконно відчужено землі Вінницького обласного гуманітарно-педагогічного коледжу, обласної клінічної лікарні ім. М. Пирогова, обласного госпіталю інвалідів Великої Вітчизняної війни, обласної психіатричної лікарні ім. Ющенка. Чому матеріалів справ не має у суді? Тому, що обласна прокуратура, замість того, щоб розпочати розслідування, перенаправила моє звернення до інспекції сільського господарства області. А ті відповідають, що не вбачають порушень. Понад півроку триває моя переписка із прокуратурою. Був у Генпрокуратурі, у Віталія Яреми – вручив йому документи по цим 18 гектарам. Домовились, що із цього приводу приїде на Вінниччину працювати комісія з Генпрокуратури. Але я про неї нічого так і не дізнався. Планую поїздку до новопризначеного прокурора Віктора Шокіна і з тими ж питаннями.

- У травні минулого року Ви ініціювали звернення депутатського корпусу до Уряду із пропозицією скасування казначейське обслуговування місцевих бюджетів. Натомість пропонували перехід на обслуговування в комерційних чи державних банках, визначених в установленому законодавством порядку. Чи реалізувалась ця Ваша ініціатива?

- Дуже актуальне питання. До мене є багато звернень від місцевих рад. Бо ті кошти, що надходять до казначейства, мені здається, розподіляються в «ручному» режимі. Ще 23 квітня 2014 року я скерував лист до комітету ВРУ з питань бюджету щодо внесення змін до Бюджетного Кодексу України в частині скасування казначейського обслуговування місцевих бюджетів з переходом на обслуговування у комерційні чи державні банки. І вони відповіли, що питання було розглянуто, але, мовляв, обслуговування в банках призведе до порушення принципу єдності бюджетної системи України, яка відповідно до діючого Бюджетного Кодексу забезпечується єдиною правовою базою, єдиною грошовою системою, єдністю поряду виконання бюджетів і бухгалтерською звітністю. Тож, на думку народних обранців, запропонована мною модель не дасть можливості ведення єдиного бухобліку і формування достовірної інформації про формування місцевих бюджетів.

-Ви запропонували якесь ноу-хау чи у Європі теж існує монополія на гроші громад структури на кшталт Держказначейства?

- Немає у Європі нічого подібного. І якщо ми декларуємо шлях до європейської практики, то маємо сповідувати європейські правила і принципи. Розумію, що казначейство сьогодні має можливість зманеврувати, щоб виплатити зарплати, здійснити інші термінові і невідкладні платежі за рахунок коштів, які дають місцеві ради для своїх потреб. Але ж така практика потребує реформування.

-У вас є підтримка у цьому напрямку колег із інших регіонів, часто спілкуєтесь із головами обласних Рад?

- Знаю, що подібних звернень та скарг на роботу Державного казначейства є чимало – це всеукраїнська проблема і дуже багато невдоволених. На місцях керівники місцевих рад постійно піднімають це питання. Ми повинні виходити із того, що власник має право розпоряджатись заробленими коштами. Навіщо посередник, який має ухвалювати рішення - проводити ці гроші чи не проводити? Це абсурд.

- На часі децентралізація та об’єднання територіальних громад. Законодавець запевняє, що воно буде добровільним. Чи розбагатіють п’ятеро бідних, об’єднавшись? Які фінансові важелі спроможності вінницьких територіальних громад, адже гранти не дають стабільності, а особливості аграрного регіону дають можливість успішно розвиватись лише агрохолдингам або потужним фермерським господарствам?

- Децентралізація розпочалася у фінансовій частині. Мені надали інформацію про виконання бюджету області за 3 місяці. Дуже цікаві матеріали - йде перевиконання бюджетів: обласного, районних і що важливо – сільських і селищних рад. Тобто, за даними першого кварталу можна говорити про успішну фінансову децентралізацію. У нас в області 701 бюджет. Минулого року 133 ради не виконували план наповнення бюджету. А цьогоріч лише 10 сільських рад не виконали – це значний прогрес. В середньому по області виконання плану становить 176,3%. Нова база оподаткування дала позитивні результати. «Найгірший» Чернівецький район дав виконання 124,2% - це найнижчі показники. А Вінницький район – 270,3%. Тому питання об’єднання не стоїть так актуально для крупних сіл та селищ, де громади самодостатні. Але, якщо держава створить певні преференції, то варто об’єднуватись. Пропозиції до центральних органів влади ми підготували на засіданні Координаційної ради при голові обласної ради: пропонуємо для об’єднання - додаткові фінансові субвенції.

- Вже втретє призначаються вибори депутатів до Вінницької облради замість 5-ти тих, які вибули, ставши нардепами. Попередні дві спроби виборчої комісії профінансувати вибори було відхилено депутатами облради з міркувань недоцільності мільйонних витрат в умовах військових дій на Сході. Але ж маємо пряме порушення Закону та відсутність представництва громад по п’яти мажоритарним округам.

- Так, Законом передбачено проведення виборів і на це потрібні кошти. Депутати двічі ухвалювали рішення про недоцільність таких витрат у скрутний економічний час. Мова йде про 1 млн. 600 тисяч гривень на довибори п’яти депутатів облради. Депутати вирішили зекономити ці гроші, скерувати їх на інші потреби. Але до мене втретє звернувся голова обласної виборчої комісії з приводу виділення коштів, і його звернення я перенаправив голові облдержадміністрації за належністю. Очевидним є те, що це питання буде винесено знову на сесію. Вважаю, що цих п’ять депутатських вакансій аж ніяк не впливають і не вплинуть, навіть в разі заповнення, на загальний розклад політичних сил в облраді. Яка б політична сила не отримала цих п’ять голосів, це не змінить суттєво конфігурації в обласній раді. Тому я певен, що ці вибори не потрібні. І цю суму коштів можна використати більш раціонально, ніж на вибори. Тож попередні рішення депутатів вважаю прагматичними.

- Якщо облрада без цих представників нормально працює майже півроку, можливо варто скоротити кількість депутатського корпусу? І, до речі, у Рішенні Координаційної ради є ініціатива зменшити кількість представників депкорпусу в усіх радах. Зокрема, в облраді – з 132 до 70…

- Обласна рада 6-го скликання мала значно меншу чисельність – 66 депутатів виконували свої функції, і рада працювала. Щодо скорочення зараз – моя думка: я не певен, що таке рішення є правильним. Важливими є співвідношення одного депутата до кількості виборців – чим менше співвідношення, тим більше можливість надати послуги виборцям, почути їхнє прохання і відреагувати. Чим більше співвідношення – тим складніше. Але, швидше всього, буде рішення депутатського корпусу на користь зменшення. Загальна думка – потрібно скорочувати кількість депутатів і у Верховній Раді, і на місцях. Особливо незадоволені громадяни тими, хто працює на професійній основі і ухвалює неякісні Закони, і ще й до того ж влаштовує бійки у сесійній залі.  

-За минулого голови Вінницької ОДА Вам довелось пережити низку спроб дискредитації, саботажу роботи, спроби імпічменту, що врешті призвело до подій 6 грудня 2014 року, коли людей не допускали на сесію облради, де мало розглядатись питання про Вашу відставку, а очільнику області – Анатолію Олійнику - прямо в кабінет принесли сміттєвий бак. Політичну стабільність в області колишній голова ВОДА не забезпечив. Нещодавно призначено нового голову обладміністрації, які Ваші прогнози на співробітництво, розвиток взаємин: співпраця, ввічливий нейтралітет чи нам слід очікувати нової хвилі конфронтації?

-У пресі неодноразово озвучували думку, що існує персональний конфлікт між Свитком і Олійником. Стверджую, що ніякого особистісного конфлікту у нас не було. Мова йшла про конфлікт інтересів – кадрові питання, призначення керівників комунальних закладів, земельні махінації. Керівництво виконавчої влади Вінниччини чудово розуміло ці проблеми і не стало на бік керівництва обласної ради, а значить - громади області. Є ще питання, пов’язане із «дерибаном» обласного бюджету. Я теж із цього приводу подав заяву до прокуратури, бо до цього причетні нині діючі окремі депутати обласної ради, які мають відношення до пропрезидентської сили. Дехто болюче реагує на моє звернення, а відповідних дій прокуратури не було і сьогодні не має. Ще було низка конфліктних питань, які залишились за дужками громадського обговорення, але, повірте, я захищав інтереси громади. Події 6 грудня вплинули на кадрові зміни в керівництві облдержадміністрації - призначений Валерій Коровій. Новий очільник прагне співпраці з облрадою. Я також зацікавлений, щоб обласна рада працювала в тандемі з облдержадміністрацією, бо тільки разом ОДА і облрада можуть вирішувати нагальні проблеми. Конфлікт між гілками влади є великою проблемою для ухвалення потрібних рішень для громади. У нас наразі з керівництвом ОДА - конструктивна співпраця, обговорюємо питання і шукаємо шляхи їх вирішення.

- До речі, Ви вживаєте превентивних заходів – залучаєтесь підтримкою мас: поновились Ваші зустрічі із громадою на Народнім Віче по вихідним у Вінниці. Водночас, ініціативи виконавчої влади щодо присутності на цих зібраннях не має…

- Виступ на Віче – не моя ініціатива. До мене звернулись люди – хотіли почути мою думку. Зокрема, щодо тарифів ЖКГ. І ще одна проблема – батальйон «Вінниця» не має броньованої техніки. Я був у Попасній, і не тільки зі слів знаю цю проблему. Спільно із керівництвом облдержадміністрації ми відправили лист міністру МВС України Арсену Авакову. Я на вінницькому Майдані про це й прозвітував. Але найболючіше питання - події 6 грудня 2014 року. Я переконаний, що розслідування тих подій правоохоронними органами відбувається упереджено і необ’єктивно. Звинувачується лише одна сторона конфлікту - активісти Майдану. З іншого боку, абсолютно не вивчається законність дій міліції. Переконаний, що саме керівництво обласного управління міліції спровокувало конфлікт, не пустивши представників громадськості до сесійної зали. Це є порушенням чинного законодавства. Так, зазначену у попередніх зверненнях кількість бажаючих - 334 особи – сесійна зала б не вмістила. Але ж потрібно було впустити до сесійної зали представників, лідерів громадськості. Навіть керівників департаментів управлінь ОДА не пускали на сесію! За годину до початку сесії проходить президія облради, а на президії не було навіть директора Департаменту фінансів, який мав представити зміни до бюджету. Я усвідомлюю, що до цієї справи причетні керівники Міністерства внутрішніх справ, тому що у внутрішньому дворі облради розташувались бійці Національної Гвардії (колишня частина «Ягуар»). Вони приїхали на броньованих машинах, а наказ на виїзд за межі військової частини має право надавати лише командувач Нацгвардії. То я певен, що він отримав відповідну вказівку від Міністерства. То як вони (працівники МВС) можуть самі себе притягнути до кримінальної відповідальності?! Тому міліція й блокує розгляд питань, пов’язаних із порушенням чинного законодавства працівниками МВС. Я повторно звернувся до Авакова – отримав формальні відписки. І пишуть, що у діях працівників правоохоронних органів не виявлено порушень законодавства. А я бачив на відео, як міліціонери били по голові кийками, які є спецзасобами, активістів, застосовувався сльозогінний газ.

-Судячи із Вашої розповіді, рік, що минув, для багатьох людей із старої системи став роком безкарності. Але напруга у суспільстві зростає. І, врешті, спрацює «детонатор», що вибухне народним невдоволенням. На рівні представницької влади Ви вживаєте превентивних заходів?

- На місцях цю напругу добре відчувають. Не відчувають чомусь у столиці. Не зроблені висновки з новітньої історії. На жаль, виконавча влада наступає на ті самі «граблі». Багато повідомлень у пресі і про розкрадання коштів, є інформація, що окремі банки покращили свої фінансові можливості на фоні збанкрутілого загалу. То ж висновки напрошуються невтішні. Дехто користується тим, що ми у стані війни із Росією. Але має бути відповідальність влади і розуміння того, чим закінчується подібна практика. Рік тому відбулася революція і, не дай Боже, зараз відбудеться третій Майдан. Адже в умовах бойових дій на Сході він загрожуватиме втратою державності. Тому представники влади мають сто разів подумати, перш ніж приймати рішення. Рішення мають бути виключно на користь громади, на користь українського народу!

17.04.2015 р.

Спілкувалась Наталія Журбенко

Повернутись Створено: 17 квітня 2015 року, 15:10 Переглядів: 965

Логін: *

Пароль: *

E-Mail: *

Пароль: *


Ще не зареєстровані? Реєстрація